Chorobydzieci.pl

Budowanie odporności dziecka latem

Lato
fot. Pixabay

To jak często dziecko choruje, uzależnione jest zarówno od jego wieku, jak i poziomu odporności organizmu. Niemowlęta, które są karmione piersią, uzyskują wraz z mlekiem matki niezbędne przeciwciała, które umożliwiają im chronienie się przed zachorowaniem. Niestety takiej pomocy nie mają organizmy dzieci uczęszczających do przedszkoli, muszą one samodzielnie nauczyć się bronić, więc częściej pojawiają się infekcje. Dobrym czasem na skuteczne budowanie odporności naszej pociechy jest okres letni. Jak się do tego zabrać?

Kiedy dziecko najwięcej choruje?

Największa ilość infekcji u dzieci występuje pomiędzy 2 a 8 rokiem życia, czyli w okresie przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Gdy organizm wytworzy już naturalną odporność, przeziębienia i inne infekcje przestają być tak częste. Jednak w dzieciństwie są one nie dość, że najczęstsze to jeszcze najdłuższe i najpowszechniej powodują występowanie powikłań.

Wedle statystyk dzieci w przedszkolu mogą przeziębiać się nawet 7 razy w roku, jednak stopniowo ilość tych infekcji spada, a ich przebieg jest zdecydowanie lżejszy. Rodzice powinni jednak mieć na uwadze, że nawet prozaiczne przeziębienia u dzieci nie powinny być bagatelizowane, gdyż powodują one czasowy spadek odporności, oraz zmniejszają szczelność błon śluzowych w obrębie gardła, oraz nosa. Sytuacja taka powoduje, że wzrasta podatność na atak bakterii chorobotwórczych i może dojść do rozwinięcia się zdecydowanie silniejszej infekcji.

Są to tzw. infekcje wtórne, np. zapalenie krtani, zapalenie gardła, zapalenie ucha środkowego czy zapalenie oskrzeli. Takie sytuacje stanowią punkt wyjścia dla przekonywania rodziców do wzmacniania układu immunologicznego dzieci poprzez szczepienia i budowanie poziomu ich odporności różnymi metodami.

Lato stanowi idealny okres do rozpoczęcia walki o wysoki poziom odporności naszego dziecka. Jeśli właściwie je wykorzystamy, to z pewnością będzie sobie zdecydowanie lepiej radziło z infekcjami w okresie jesienno-zimowym.

3 metody wzmacniania odporności dziecka latem

1. Zmiana klimatu – takie działanie pozwoli na zahartowanie naszej pociechy, ale również sprawi, że znacząco poprawi się jej apetyt. Jeśli planujemy wiec urlop najlepiej wybrać się z dzieckiem w góry lub nad morze.

Wyjazd w góry z pewnością sprawdzi się w przypadku dzieci, u których często dochodzi do schorzeń w obrębie układu oddechowego oraz odpornościowego. Jeśli u kilkulatka często występują zapalenia gardła, zapalenia krtani, zapalenia płuc czy zapalenia oskrzeli lub choruje na astmę, to z pewnością odpoczynek w górach będzie bardzo wskazany.

Morskie powietrze z kolei charakteryzuje się wysoką zawartością jodu w powietrzu, co korzystnie oddziałuje na odporność oraz zdrowie dziecka. Wielu lekarzy jest zdania, że jeśli przedszkolak często choruje lub jest alergikiem, to rodzice powinni zaplanować co najmniej raz do roku wycieczkę nad Morze Bałtyckie.

2. Słońce – odpowiednia jego ilość sprawia, że organizm właściwie funkcjonuje i odpowiednio się rozwija. Działanie słońca widoczne jest w jego wymiernym wpływie na układ kostny oraz hormonalny i odpornościowy, oprócz tego powoduje znaczące przyspieszenie przemiany materii.

Wystawienie na działanie słońca sprzyja wchłanianiu wapnia, a poza tym stanowi ono czynnik niezbędny w syntezowaniu przez nasz organizm witaminy D3, której niedobory mogą prowadzić, chociażby do rozwoju krzywicy. Słońce poprawia nam nastrój, dodaje sił i wigoru.

W porze letniej dziecko powinno więc spędzać możliwie jak najwięcej czasu na świeżym powietrzu i na słońcu. Jednak do zadań rodzica należy bezwzględne dbanie o odpowiednie zabezpieczenie skóry pociechy przed szkodliwym oddziaływaniem promieniowania UV.

Wychodząc na zewnątrz, główka dziecka powinna być osłonięta czapeczką, chustką lub inną formą nakrycia głowy. Na godzinę przed wyjściem na dwór należy nasmarować wszystkie odsłonięte partie ciała kremem z wysokim filtrem UV, który będzie stanowił ochronę przed wystąpieniem poparzenia. Ważne jest również dopilnowanie, aby dziecko możliwie jak najwięcej piło – najlepiej, jeśli będzie to niegazowana woda mineralna, sok owocowy lub ziołowa herbatka.

Jeśli w czasie wakacji planujemy plażowanie, to najlepiej unikać tego w godzinach około południa – pomiędzy 11 a 15. Jeśli natomiast przebywamy na plaży, warto zapewnić dziecku możliwość zabawy w półcieniu, np. pod parasolem. Dopilnujmy również częstego ochładzania się poprzez pluskanie w wodzie lub moczenie nóżek.

3. Sezonowe warzywa i owoce w diecie – w porze letniej na rozmaitych straganach i rynkach mamy możliwość nabycia ogromnej ilości warzyw i owoców uprawianych sezonowo, nie tylko w naszym kraju, ale również w regionie, co sprawia, że nie musiały być narażone na długi transport i z pewnością są świeże. Zadbajmy, aby właśnie takie składniki znalazły się w codziennej zdrowej diecie naszej pociechy.

Zobacz także:

Tagi:

Napisz komentarz

Twój adres email nie będzie widoczny.

© Copyright 2017 - Chorobydzieci.pl

Nawigacja